Niks is zo vervelend als je offline administratie bijhouden. Als student krijg je een hele hoop post, waaronder brieven van DUO, de gemeente en de belastingdienst. Al deze brieven moet je goed bewaren om ze later nog eens terug te kunnen lezen of voor wanneer een instantie erom vraagt. Gelukkig hoeft het tegenwoordig allemaal niet meer zo ingewikkeld en kan je overstappen op de digitale berichtenbox van de overheid. Deze dienst heet MijnOverheid en heeft als grootste gemak dat je na aanmelden bijna geen (ouderwetse) briefpost meer krijgt van overheidsinstanties. Alles gaat digitaal en de digitale post belandt automatisch in je berichtenbox binnen MijnOverheid. Wel eerst even aanmelden dus voordat je hier gebruik van kunt maken.

Welke post kan ik digitaal ontvangen in de berichtenbox van MijnOverheid?

Nadat je jezelf hebt aangemeld voor MijnOverheid wordt er een berichtenbox voor je aangemaakt. Wanneer je iets binnenkrijgt in je berichtenbox krijg je een mailtje op het door jou gekozen e-mailadres. De Belastingdienst, RDW, UWV, SVB en de meeste gemeentes doen al mee aan de digitale berichtenbox van MijnOverheid. Na het aanmelden en activeren van je berichtenbox hoef je dus geen post meer op je deurmat te verwachten van deze instanties, vanaf nu gaat alles digitaal.

Hoe werkt het registeren bij MijnOverheid?

Het enige wat je nodig hebt om jezelf aan te melden voor de berichtenbox van MijnOverheid is een persoonlijke DigiD-code. Heb je nog geen DigiD? Dan moet je eerst een DigiD aanvragen. Heb je al een DigiD dan kan je in 3 eenvoudige stappen MijnOverheid aanvragen.

Stap 1. Log in met je DigiD op MijnOverheid.nl en ga ermee akkoord dat je voortaan je post digitaal krijgt in de berichtenbox van MijnOverheid.

Stap 2. Geef een e-mailadres op (dit is niet verplicht, maar zeker wel verstandig) waarnaar MijnOverheid een notificatie kan sturen als er digitale post klaarstaat in je berichtenbox. Ze controleren natuurlijk met een controlemail of het opgegeven e-mailadres echt van jou is. In deze controlemail vind je een code die je vervolgens moet invullen tijdens het aanmeldproces.

Stap 3. Als laatste wordt er gevraagd een gebruikersnaam aan te maken. Ook dit is niet verplicht, omdat je in het vervolg altijd moet inloggen met je DigiD-code.

Zorg dat je geen digitale post mist!

Het is niet verplicht om een e-mailadres op te geven waarnaar ze een notificatie kunnen sturen als er digitale post is binnengekomen in je berichtenbox. Toch is het aan te raden om een e-mailadres op te geven. Doe je dit niet dan krijg je dus geen melding en kan het zijn dat je belangrijke post mist.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *